Даруємо +1 рік .COM.UA при реєстрації на три роки

Реєструвати

Як уникнути простою сайту в пікові моменти: чекліст для маркетолога

Як уникнути простою сайту в пікові моменти: чекліст для маркетолога

На календарі вже вересень, навколо витає кориця від свіжоспечених сінабонів, а віддаля звучить «хоа-хоа-хоа…». Кожен має власні асоціації з цією дощовитою порою року, та ми знаємо, яка подія обʼєднує нас усіх – майбутня Чорна пʼятниця. У цей день всі гаманці напоготові, адже бренди готують масштабні знижки, від яких практично неможливо відмовитися.

Жоден підприємець не втрачає можливості урвати свій ласий шматок прибутку, проте перед запуском акції потрібно ретельно підготувати свій сайт. Усе тому, що раптовий наплив трафіку може призвести до збоїв під час оплати, перевантаження серверів, некоректного відображення товарних залишків або навіть до повної недоступності сайту. Як наслідок – розчаровані клієнти, втрата довіри та жодного прибутку. 

Саме тому до початку розпродажу потрібно підходити комплексно й дбати як про маркетингові, так і технічні аспекти. У цій статті ми детально пояснимо, що потрібно зробити, щоб сайт не лише тримався на плаву, а й не просідав у швидкості під час пікових навантажень.

Збільшення ресурсів сервера

Коли відбувається неочікуваний наплив трафіку, найчастіше сайт упирається саме в ресурси. Якщо сайт уже використовує понад 75% ресурсів, їх потрібно збільшити, адже навіть найменший приріст трафіку може його покласти, що вже говорити про масштабну акцію. 

Якщо брати в цілому, то на ситуацію також впливає кількість ядер, і тип процесора. Наприклад, одному ядру CPU тарифу Turbo VPS можна протиставити у декілька разів більше ядер Premium VPS, тобто Turbo VPS більш потужний.

Продуктивність також залежить від оптимізації сайту та його структури. Наприклад, складний сайт на WordPress з великою кількістю плагінів і без кешування може навантажити сервер навіть від одного відвідувача. У наших клієнтів часто трапляються випадки, що один користувач заходить на сайт, а в логах зʼявляється велика кількість одночасних запитів. А якщо буде ще більше одночасних відвідувань, сайт їстиме ще більше ресурсів.

Фактично, для стабільної роботи в пікові моменти потрібні дві речі: достатні ресурси тарифу та оптимізація сайту. Кількість використаних ресурсів можна перевірити в панелі керування. Розгляньмо на прикладі cPanel:

Перевірка використаних ресурсів хостингу в панелі управління cPanel.

CPU (процесор)

Саме серверний процесор визначає стабільність роботи сайту і швидкість обробки одночасних запитів. CPU складається з ядер, кожне з яких здатне паралельно обробляти завдання. Що більше ядер (vCPU), то більше одночасних процесів система може виконувати.

Якщо дуже приблизно, бо, знову-таки, у світі реальних сайтів усе сильно залежить від оптимізації, кешування та конкретного сценарію використання, то:

  • для невеликих, добре оптимізованих сайтів одного CPU зазвичай достатньо, щоб обслуговувати помірну кількість одночасних відвідувачів;
  • для невеликих інтернет-магазинів чи корпоративних сайтів – 2 CPU
  • для середніх і великих інтернет-магазинів – 4+ CPU.

Як перевірити, скільки на вашому тарифі CPU?

Для шаред-хостингу немає поняття кількості CPU, тут ліміти встановлюються на рівні кількості одночасних процесів, ініційованих користувачем або сайтом користувача.

На VPS послугах CPU вказано на сторінках тарифів, в Особистому кабінеті та в панелі керування. В cPanel переглянути статистику навантаження можна тут:

Журнали в Особистому кабінеті системи управління хостингом.

Вона відображається у форматі графіків:

Графіки використаних ресурсів хостингу в панелі управління cPanel.

У нас також є Клауд Сайт – це хоч і шаред-тариф, але тут можна змінювати/збільшувати CPU та інші ресурси під час навантаження. Вартість додаткових послуг визначається годинами їхнього використання. Щоб збільшити ресурси, потрібно ввімкнути режим «Турбо» в Особистому кабінеті.

Збільшення ресурсів тарифу хостингу за допомогою режиму «Турбо».

RAM (оперативна пам’ять)

Оперативна памʼять сервера – це тимчасове сховище, яке використовує процесор для обробки поточних задач. Вона напряму впливає на швидкодію та стабільність системи під навантаженням. Оперативка – це не дисковий простір, вона не використовується для довготривалого зберігання інформації, адже після вимкнення живлення дані в ній стираються.

Детальніше про необхідну кількість оперативної памʼяті:

  • 1 ГБ – підходить для статичних сайтів із низькою відвідуваністю. Інтернет-магазин на такій кількості оперативки буде зависати.
  • 2 ГБ – може підійти для невеликого магазину.
  • 4-8 ГБ – оптимальний вибір для магазинів із середньою кількістю товарів, фото, фільтрів і функціями особистого кабінету, кошика та уподобаних товарів.
  • 16+ ГБ – вибір великих маркетплейсів, корпоративних сайтів, порталів, де одночасно може перебувати понад тисячу користувачів.

Оперативна памʼять більше впливає на продуктивність сервера, ніж процесор. Тобто, якщо порівняти два сервери: перший із 1 ГБ RAM та 2 CPU і другий із 2 ГБ RAM і 1 CPU, то виграє той, що має більше оперативки.

Не варто економити на оперативній памʼяті й намагатися якось вирулити на 1 ГБ. RAM – це інвестиція в стабільність сайту, тож обирайте хоча б 2-4 ГБ.

Тип диска та дисковий простір

Диск сервера – це місце, яке використовується для довгострокового зберігання інформації. Від його типу залежить швидкість читання й запису даних, а для інтернет-магазину цей чинник особливо важливий. Розгляньмо актуальні типи дисків:

  • SATA SSD (час відгуку ~ 0,1 мс) – новіше покоління накопичувачів, значно швидше й продуктивніше, адже не має рухомих елементів. Хороший варіант для середніх інтернет-магазинів чи невеликих корпоративних сайтів.
  • NVMe SSD (час відгуку ~ 0,02 мс) – накопичувач із сучасним протоколом обміну даними, швидкий і стабільний при обробці великих обсягів запитів. Оптимальний вибір для сайтів із піковими навантаженнями.

Зауважте, що тип диска (SATA чи NVMe) впливає на швидкодію значно більше, ніж сам обсяг.

Пропонуємо прочитати інструкцію, де ми детально розібрали особливості NVMe та SATA SSD-накопичувачів, а також порівняли їхню продуктивність. Знайти її можна за цим посиланням.

Не менш важливу роль відіграє дисковий простір, адже його має вистачати для зберігання контенту сайту. Якщо на диску буде мало місця – сайт почне провисати чи навіть повністю відвалиться.

  • 10-20 ГБ – достатньо для невеликих сайтів: візиток, блогів, промо, лендінгів або інтернет-магазинів до 1000 товарів.
  • 30-50 ГБ – оптимально для середніх комерційних сайтів із кількома тисячами товарів, фото, відгуків, оглядів тощо.
  • 100+ ГБ – для великих інтернет-магазинів зі складним функціоналом і високим трафіком.

Радимо залишати в запасі мінімум 20-30% дискового простору. Нагадуємо, що дізнатися про залишок ресурсів можна прямо на головній сторінці cPanel. Або ж звернутися до нашої техпідтримки, там вам підкажуть, чого і скільки залишилося. Вчасне доповнення ресурсів дозволить забезпечити достатньо місця для логів, оновлень і бекапів під час навантажень.

Якщо виявилось, що сайт впирається в ліміт ресурсів вашого тарифу – потрібно докуповувати ресурси або переходити на більший тариф. Наприклад, на Linux Хостинг та Pro Linux Хостинг додаткові 10 ГБ коштують 5 дол/міс. У нових тарифах докупити ресурси не можна – тільки переходити на наступні.

Якщо сайт на шареді, потрібно замовити у хостера його перенесення на VPS. Під час перенесення ресурс працюватиме в штатному режимі, відвідувачі навіть не помітять змін. А на VPS можна окремо докупити тільки RAM і CPU. Якщо потрібно більше дискового простору – це можливо лише на наступному тарифі.

У нас є докладна інструкція про перехід із shared хостингу на VPS – знайти її можна тут.

Оптимізація сайту

Якщо зі збільшенням ресурсів усе зрозуміло – потрібно виділяти грошики на розширення тарифного плану, то з оптимізацією можна дещо розгулятися. Почнімо з базового мінімуму будь-якої оптимізації – кешування.

Впровадження технологій кешування

Кешування – це процес, коли сервер зберігає дані, щоб у майбутньому швидше мати до них доступ. Коли надходить повторний запит, серверу не потрібно заново виконувати всі операції, він може звернутися в кеш й одразу видати результат. Це значно зменшує навантаження на сервер й дозволяє йому швидше переходити до наступних завдань.

Серед найпопулярніших методів кешування:

OpCache – зберігає скомпільований код PHP-скриптів, щоб щоразу не компілювати його. Дозволяє пришвидшити виконання скриптів і зменшити навантаження на сервер. Це розширення вмикається окремо для кожного тарифу, але все залежить від панелі управління. Наприклад, в cPanel на шареді це робиться так:

  • зайдіть на головну сторінку cPanel;
  • введіть у пошуку «Select PHP Version»;
  • оберіть версію PHP, яку ви використовуєте, і натисніть «Apply»;
  • натисніть галочку біля «opcache» у запропонованому списку розширень.

Додавання розширення OpCache в Select PHP Version.

На деяких тарифах шаред-хостингу це розширення встановлене як стандартне. Щоб дізнатися, чи встановлене воно у вас – зверніться до нашої техпідтримки.

Redis чи Memcached – використовуються для кешування сесій та невеликих частин HTML-коду сторінки. Особливо корисні для інтернет-магазинів, де може бути багато одночасних сесій. Маємо інструкцію про налаштування обʼєктного кешування для WordPress за допомогою цих технологій.

LiteSpeed Cache – плагін, який кешує контент сайту на рівні сервера. Зберігає та видає статичні версії сторінок, щоб щоразу їх не генерувати. До речі, у нас є гайд з налаштування LiteSpeed Cache для WordPress.

Приготували для вас статтю, в якій розповіли про збільшення швидкості роботи сайту за допомогою LiteSpeed ​​Cache.

Кешування на рівні CMS – плагіни для WordPress, OpenCart, Joomla та інших систем управління контентом

Кешування потрібне для того, щоб розвантажити ресурси сервера. Тоді один запит буде споживати якнайменше ресурсів, і сервер матиме кращу пропускну здатність. Наприклад, магазин із понад 10 000 товарів може завантажуватись 3-5 секунд, а з Redis та OpCache – всього 1-1,5 секунди, навіть під час розпродажу.

Оптимізація коду

Якщо код сайту засмічений, це негативно впливає на його роботу. Причина в зайвих функціях або надто громіздкому коді: те, що можна реалізувати у трьох рядках, займає всі десять. Навіть якщо ваш сервер має крутецьку технічну начинку, неоптимізований код буде зʼїдати його ресурси й сповільнювати сайт. 

Що робити в таких випадках:

  • Видаліть непотрібні функції – перевірте, чи у вашій CMS немає плагінів, які ви не використовуєте, але вони активні й споживають ресурси.
  • Мінімізуйте код – оптимізуйте HTML, CSS та JavaScript, це зменшить розмір файлів і прискорить завантаження сторінки. 
  • Оптимізуйте SQL-запити – вони забирають багато ресурсів і довго виконуються. Мінімізуйте використання JOIN, уникайте підзапитів, налаштуйте індекси у великих таблицях тощо.
  • Додайте ліниве завантаження (Lazy Load) – це техніка оптимізації, коли завантажується лише той контент, з яким взаємодіє користувач. Щоб завантажились інші файли, до них потрібно проскролити.
  • Використайте CDN для статичних файлів – вони можуть завантажуватися з кеш-серверів CDN, а динамічні обробляються вихідним сервером. Завдяки цьому навантаження на сервер стає рівномірним.

Якщо у вас є розробник – делегуйте йому всі ці завдання. В іншому випадку, почніть з базових аспектів, які можна реалізувати без технічних знань. Зокрема, перегляньте і вимкніть розширення, встановіть плагін кешування, під’єднайте Lazy Load і CDN. Якщо цього виявиться недостатньо, потрібно переходити на дорожчий тариф.

Додаткові технічні аспекти

Збільшення ресурсів сервера та оптимізація сайту – це база, без якої не обійтися перед підготовкою до пікових навантажень. Та все ж існує ще кілька технічних аспектів, які також не варто залишати поза увагою.

Безпека

Періоди великих акцій приваблюють не лише клієнтів, а й зловмисників, які сподіваються, що високий трафік стане вразливим місцем вашого сайту. У цей період значно підвищується ризик DDoS, фішингу, брутфорсу й інших атак. Якщо відбудеться атака – це ще гірше, ніж якби сайт впав від нестачі ресурсів. 

На що варто звернути увагу:

Cloudflare 

Під’єднайте цей або інший CDN-сервіс, який має вбудований захист. Він виявляє шкідливий трафік і блокує його ще до того, як він потрапить на сервер. Cloudflare – це найпростіший метод захисту для сайтів на WordPress чи OpenCart. 

Детальніше про те, як захистити свій сайт з CloudFlare, розповіли у попередній статті.

Захист від SQL-ін’єкцій 

Це старий, але досить розповсюджений метод хакерських атак. Зловмисник намагається вставити шкідливий код у поля введення на сайті, щоб отримати доступ до бази даних. Щоб цього не сталося, потрібно додати на сайт капчу, мінімізувати використання динамічних запитів і прописати в конфігураційному файлі .htaccess захисні правила.

Cookie та капча

Використайте капчу, щоб обмежити вхід ботів на сайт. Наприклад, можна підʼєднати Google reCAPTCHA v3 й встановити її перед реєстрацією та замовленням товару – інструкція за цим посиланням. А додаткова перевірка cookie-сесій допоможе відстежити підозрілу активність і не дасть ботам нескінченно генерувати запити до сервера.

Захист пошти

Спамери використовують різні схеми, наприклад, засмічують пошту масовими листами чи вставляють шкідливі посилання й намагаються змусити вас клікнути. 

Спеціальні системи від спаму фільтрують вхідні повідомлення й відправляють підозрілі листи в спам. Вам не потрібно власноруч перевіряти кожен лист (яких може бути досить багато в період акції), у скриньці залишаться лише безпечні повідомлення. За потреби можна буде перевірити, які запити були заблоковані.

Захист контактних форм

Спамери часто використовують контактні форми, щоб засмітити поштову скриньку. Форми дозволяють обходити фільтри пошти, адже повідомлення з них потрапляють прямо на корпоративну пошту. Також є випадки, коли спамери вставляють в поле «Коментар» посилання на свій сайт для напрацювання беклінків, а також тестують форми на SQL injection, XSS або інші ін’єкції, щоб зламати сайт.

Щоб уникнути цього, встановіть капчу та антиспам-плагіни, наприклад, Akismet чи CleanTalk. Додатково можна додати honeypot-поля, які невидимі для користувачів, але боти їх зчитують та заповнюють.

Запобігання брутфорсу

Це метод атаки, який передбачає численний підбір паролів із метою отримати доступ до адмінки. Для запобігання такій атаці рекомендуємо створити складний пароль, налаштувати обмеження доступу по IP-адресам, використовувати двоетапну авторизацію тощо. Більше методів захисту – у нашій попередній статті.

Маємо корисну статтю, в якій розповіли про 10 найпоширеніших вразливостей сайту на WordPress.

Оновлення технологій

Перевірте, чи ви використовуєте актуальні версії програмного забезпечення. Адже застарілі програми й плагіни можуть мати вразливості, повільніше працювати та навіть створювати проблеми з сумісністю. Ось кілька прикладів:

  • PHP – актуальними є версії 8.1-8.3, на них сайти працюють швидко й не виникає помилок під час роботи з пам’яттю. Натомість сайти зі старими версіями (7.4 і нижче) мають на 20-30% гіршу продуктивність у порівнянні з новими. Залишаємо лінк на інструкцію зі зміни версії PHP.
  • MySQL – останньою доступною версією є 8.4.6. Вона оптимізована для великих наборів даних, швидко обробляє завдання й знижує ризики помилок і вразливостей завдяки оновленням. Це особливо важливо при паралельній обробці клієнтських запитів.
  • CMS і плагіни – старі версії можуть конфліктувати між собою, дублювати контент на сайті чи їсти зайві ресурси. Перед акцією перевірте, чи всі програми оновлені, якщо ні – ввімкніть автооновлення, щоб щоразу цим не перейматися. Наприклад, в адмінці WordPress можна перейти за посиланням “Enable automatic updates for all new versions of WordPress” у розділі “Updates”.

Бекапи

Приріст трафіку може спричиняти технічні збої та помилки. Щоб вони не стали причиною втрати даних, корисно мати автоматичне резервне копіювання як самого сайту, так і бази даних. Якщо сайт впаде, можна буде швидко зреагувати й відновити його попередню версію. Це корисно, адже навіть одна година простою може спричинити значну втрату замовлень та прибутку.

Обирайте хостинг-провайдера, який бекапить сайти щодоби. У HostPro ми робимо резервні копії сайтів на тарифах VPS та shared-хостингу щодобово. Бекапимо на окремі резервні серваки, не туди, де зберігаються сайти. Адже, якщо залишати копії на основному сервері, де працює сайт, у випадку збою можна втратити їх разом зі своїми робочими файлами.

Щоб отримати додаткову послугу FTP-бекапування, надішліть запит на пошту нашого корпоративного відділу: [email protected].

Вам може бути корисною наша стаття про віддалене резервне копіювання.

Мобільна адаптація

Як ми знаємо, більшість трафіку приходить саме з мобільних пристроїв, тому мобільна версія повинна працювати не гірше за десктопну. Перевірте швидкість завантаження сайту, наприклад, за допомогою Page Speed Insights. За рекомендаціями Google, сайт повинен завантажуватися до 3 секунд, але краще до 2 секунд. В іншому випадку користувачі покинуть сторінку ще до того, як вона відкриється, і це призведе до зменшення продажів.

Зменшити час завантаження можна різними способами:

  • оптимізувати формат та розмір зображень;
  • відключити зайві скрипти й кастомні шрифти;
  • увімкнути кешування в браузері;
  • використати CDN для розподілу навантаження.

Зверніть увагу, щоб усі елементи сайту коректно відображались у мобільній версії. Зокрема, щоб текст не зміщувався, форми працювали й всі елементи були адаптивними до роздільної здатності екранів. Також важливо, щоб заклики до цільової дії (наприклад, кнопки чи форми) були помітними й на них можна було легко натиснути. 

Перевірити мобільну версію можна й на десктопі: для цього натисніть F12 й перейдіть на вкладку «Toggle device toolbar».

Сторінка очікування

Про падіння сайту не досить приємно думати, але варто передбачити рішення й для такого сценарію. Коли сайт падає від перевантаження, користувачі бачать помилку, зазвичай це Error 503. Щоб не лякати користувачів так званим «білим екраном смерті», радимо створити кастомну сторінку очікування.

Вона може бути у вигляді Maintenance Mode – режиму технічного обслуговування сайту. Це коли замість сайту відвідувачам показується повідомлення, що ресурс тимчасово недоступний і ви намагаєтесь відновити доступ до нього. Крім пояснення, на такій сторінці можна розмістити посилання на соцмережі чи кнопку підписки на email-розсилку, щоб відвідувач міг отримати повідомлення про відновлення сайту.

У нас є детальна інструкція про налаштування Maintenance Mode на сайті WordPress. Там ми розповіли, як увімкнути/вимкнути цей режим і розглянули часті помилки під час його налаштування. 

Невеличкий маркетинговий бонус 🎁

Невже ви думали, що ми залишимо вас без приємностей? Авжеж ні! Ловіть додатковий маркетинговий чекліст, який допоможе оптимізувати сайт перед розпродажем у всіх напрямках:

  • Перевірка наявності 404 сторінок. Нерідко буває, що рекламні кампанії посилаються на недійсні сторінки. Через це знижується потенційний трафік і втрачається довіра до ресурсу. Про те, як перевірити сайт на 404 помилки, у попередній статті.
  • Анонси. Завчасно повідомляйте клієнтів про старт розпродажу, наприклад, за допомогою email-розсилки, соцмереж і попапів на сайті. Так ви підігрієте їхній інтерес до продукту й сформуєте ефект очікування.
  • Унікальність торгівельної пропозиції. Чітко опишіть, чому ваш товар купити вигідніше, ніж у конкурента: безплатна доставка, подарунок до замовлення, унікальні характеристики тощо.
  • Заклики до дії (CTA). Подбайте про достатню кількість кнопок і повідомлень, які будуть стимулювати клієнта до купівлі. Вони можуть містити такі написи: «Залишились останні одиниці», «Купити зараз», «1+1=3».
  • Транзакційний шлях клієнта. Що менше кроків потрібно для покупки, то більша ймовірність, що клієнт її здійснить. Спростіть кошик, додайте кілька способів оплати, забезпечте зручний вибір доставки тощо.
  • Багатоканальне обслуговування. Забезпечте кілька каналів комунікації: телефон, email, соцмережі, чатбот на сайті. Клієнт не повинен довго шукати, як з вами звʼязатися, інакше він втратить інтерес.
  • Відгуки клієнтів. Ніщо так добре не розповість про товар, як коментарі людей, які його вже замовляли. Додайте відгуки, рейтинги, щоб підсилити довіру до товарів.
  • Персоналізація. Аналізуйте поведінку клієнта й створіть рекомендації відповідно до його вподобань. З цим може допомогти CRM-система, модулі рекомендацій у CMS та сервіси email-розсилок.

Наостанок

Пам’ятайте, що жодна оптимізація не матиме бажаного результату без надійного хостингу. Саме від нього залежить стабільність, швидкість та безпека сайту в моменти пікового навантаження. А щоб бути певним, що ресурси обраного тарифу дозволять провести масштабний розпродаж, зверніться за консультацією до нашої техпідтримки.

Telegram Hostpro

Наш телеграм

з важливими анонсами, розіграшами й мемами

Приєднатися

Можливо, вас зацікавить

Фішки Google, про які ви не знали
Фішки Google, про які ви не знали

І у бідного, і в заможного, День народження є у кожного. Цьогоріч Google виповнюється...

Як зробити так, щоб ChatGPT рекомендував ваш сайт?
Як зробити так, щоб ChatGPT рекомендував ваш сайт?

Користувачі дедалі частіше обирають ChatGPT замість традиційних пошукових систем. Це зручно, адже не потрібно...

Як скоротити посилання безкоштовно. Топ 5 сервісів альтернатив Bitly
Як скоротити посилання безкоштовно. Топ 5 сервісів альтернатив Bitly

Поділитися посиланням в робочому чаті, закинути лінк на сайт в рекламу, соцмережі чи SMS....