Мій домен потрапив у спам-список, що робити?

Для будь-якого домену потрапити у спам-список – це непозбувна бентега. Уявіть собі, ви вкладаєте душу, сенси і кошти у свою розсилку, а ваші листи просто не можуть потрапити до своїх адресатів – в один момент показник відкриття падає зі стабільних 20% до якихось 6% чи й менше. 

Навіть якщо ви надсилаєте листи по власній базі підписників, від так званого “чорного списку” ніхто не застрахований. Однак впоратися з цим можна, і сьогодні ми розповімо, як саме. 

Що таке спам-список?

Спам-список або “чорний список” електронної пошти – це база, яка містить IP-адреси або домени, помічені спам-фільтрами. Сервери використовують ці списки, щоб визначити адреси, які потрібно заблокувати.

І якщо ваша IP таки потрапляє у чорний список, листи, надіслані з неї, або потраплять у папку спаму, або ж і зовсім заблокуються.

Суть спам-списку полягає у тому, що він запобігає захаращенню поштових скриньок небажаним спамом, який розсилається ненадійними джерелами. І, як би там не було, чорні списки таки потрібні, адже за даними Statista, наразі 47,3% усіх листів визнаються спамом.

Для візуалів це має наступний вигляд:

Коли ви надсилаєте електронного листа, він вміщує у собі рядок з цифр – IP-адресу. Вона визначає сервер відправника електронного листа, подібно до зворотньої адреси фізичного листа. За IP-адресою можна визначити місцезнаходження відправника. 

І існують чорні списки, яких насправді є сотні, і які чекають свого зіркового часу, аби запідозрити ваш домен у розсилці спаму. Вони навіть мають офіційні назви:

  • RBL (Real-time Blackhole Lists) – чорні списки в режимі реального часу,
  • DNSBL або DNS blacklists – чорні списки системи доменних імен.

Простіше кажучи, спам-список – це бар’єр, через який ваші листи не можуть потрапити до підписників.

Які сайти можуть потрапити у спам-список?

Сайт може потрапити у чорний список з кількох причин, включаючи, по-перше, репутацію вашого домену/IP. Вона може значно постраждати через:

  • розсилку спаму,
  • фішингову діяльність,
  • зараження шкідливим ПЗ,
  • використання вразливих бібліотек або плагінів.

Якщо хоча б раз ви вже займались подібними речами, шанси потрапити у “Вхідні” досить-таки мізерні.

Окрім цього, на потрапляння ваших листів у спам-список впливає їх наповнення.  Спам-фільтри вже добре навчились аналізувати тексти, верстку та дизайн, тож ловіть чек-лист, чого в листі бути не повинно: 

  • надмірна кількість спеціальних знаків;
  • часта зміна шрифтів;
  • Caps Lock;
  • неспівпадіння текстової версії листа з його HTML-версією;
  • непрацюючі посилання;
  • стоп-слова: дохід, відкрий, 18+ і т.д.

А ще ви можете потрапити у спам, якщо:

  • у вашого домену не прописані SPF і DKIM;
  • користувачі самі додали вас у спам-список;
  • у вашій базі багато неіснуючих адрес або спам-пастки, створені поштовими провайдерами – наприклад, неактивні адреси, в які користувачі довго не заходили;
  • ви не попросили підтвердити підписку;
  • у вас спільна з сайтом-спамером IP-адреса. Вирішується це питання за допомогою виділеної IP-адреси.

Чим загрожує потрапляння у спам-список для сайту?

Як мінімум – ваші листи просто не доставляться користувачам, і всі ваші зусилля, витрачені на створення цього листа, будуть марними. Однак з потраплянням у спам-список ви ще й зазнаєте значних збитків. 

До прикладу, середня ціна розсилок на місяць, якщо взяти базу до 500 підписників, коштуватиме приблизно 2000 грн. Тобто, по суті, ви заплатите за листи, надіслані, але так і не доставлені вашим кінцевим підписникам. 

Максимум, чим загрожує потрапляння у спам-список– блокування IP-адреси і, як наслідок, втрата аудиторії. Якщо ви будете занадто часто потрапляти до спаму, поштовик буде розцінювати це як злам пошти і просто заблокує вашу IP.

Як перевірити сайт на перебування у спам-базах?

По-перше, слід регулярно слідкувати за статистикою поштових компаній – якщо показник відкриття або кількості кліків різко знизилися, варто бити в тривогу. 

По-друге, існує чимало спеціальних сервісів, за допомогою яких можна перевірити домен на наявність у спам-базах за кілька кліків. Розглянемо найпопулярніші:

  • SPAMHaus.org – саме дані з Spamhaus сьогодні використовуються більшістю провайдерів Інтернету, поштовими сервісами, університетами та навіть урядами країн. Мережа Spamhaus на сьогодні складається з 80 публічних DNSBL-серверів, що обслуговують мільярди DNSBL-запитів.
  • MXToolbox – безкоштовний сервіс, за допомогою якого можна перевірити 46 публічних чорних списків, просто ввівши свою IP-адресу.
  • MultiRBL.valli.org – перевірить вашу IP на наявність у 120+ чорних списках.
  • DNSstuff від Hostpro – можна перевірити наявність свого домену у чорному списку бази даних RBL з можливістю подальшого видалення з нього.  

Також не можемо оминути увагою наступні сервіси для перевірки надісланих листів:и отправленных писем:

  • Postmaster Gmail – інструмент, за допомогою якого можна не тільки перевірити репутацію домену і IP-адреси, а також визначити частку потраплянь листів у спам. Однак побачити ви тут зможете статистику виключно по підписниках Gmail.
  • GlockApps – можна переглянути детальну статистику по надісланих листах, сервіс навіть визначає помилки в контенті та дає рекомендації по дизайну, є безкоштовна версія.
  • Zerobounce – перевірить вашу базу на наявність неіснуючих email, спам-пасток, адрес-дублів, переповнених скриньок.

Що робити, якщо сайт в спам-базах?

По-перше, ще треба зрозуміти, що ви потрапили у спам-список. Зазвичай ви або отримаєте про це листа (якщо ви власник домену або IP-адреси), або помітите це по логу у відповіді сервера – там має бути щось схоже на ось таке сповіщення: Client host [IP_ADDRESS] blocked.

Далі перевіряємо, чи виконані всі вимоги до розсилки – детальніше про них розповімо  в наступному пункті. Так, на щастя, майже кожна компанія, яка складає такі чорні списки, пропонує способи оскарження та виключення вашої IP-адреси зі списку. Деякі вимагають заповнення простої форми. Інші просять надіслати електронного листа з описом проблеми. Все, що вам потрібно зробити – зв’язатися з ними та виконати надані рекомендації.

Та це все просто лише за першим разом. При кожному наступному потраплянні у чорні списки вибратися з них буде набагато важче – одного разу спам-служба взагалі може відмовитися вас звідти видаляти. 

Розглянемо процедуру видалення зі спам-бази на прикладі найбільш серйозного чорного списку SpamHaus. Заходимо в SpamHaus Blocklist Removal Center та вводимо свій домен або IP в рядок пошуку:

SpamHaus видає результат, що домен/IP справді заблоковано. У даному випадку це сталося через заміну домену чи IP-адреси з метою обійти спам-фільтри.

Щоб вийти з цього чорного листа, натискаємо на Show details, там ми побачимо інші рекомендації, зокрема пошту sbl-removals@spamhaus.org, на яку ми можемо надіслати листа англійською з описом проблеми та зі списком наших дій, направлених на її виправлення та уникнення в майбутньому.  

Протягом 24 годин SpamHaus надішле вам відповідь – або з рішенням видалити вас з чорного списку, або з проханням надати додаткову інформацію, наприклад, можуть запитати, чи застосовуєте ви Double opt-in (реєстрацію, яка допомагає відсіяти непотрібні підписки). У разі відмови краще припинити надсилання розсилок з цієї IP-адреси приблизно на тиждень-два, а згодом звернутися до команди SpamHaus ще раз. 

Як не потрапити у спам-бази? 

Кому ж хочеться витрачати час та нерви на оскарження рішень чорних списків. Наша найкраща порада – діяти на випередження. Отже, щоб уникнути потрапляння у спам-бази, дотримуйтесь наступних практик.

Збирайте свою базу відповідально

Коли ви тільки-но розпочинаєте свою справу (хоча стосується це і “бувалих” компаній), є дуже велика спокуса не мучитися і придбати готову базу підписників. Але з цим, очевидно, може бути ще більше мороки, адже ви не знаєте, наскільки реальними й “чистими” будуть ці адреси. 

Якщо у вашому списку отримувачів є спам-пастки, загроза потрапити у чорний список зростає в рази. Вони дуже схожі на реальні email-адреси, однак насправді в них довго не заходили, і поштові провайдери почали використовувати їх для “вилову” тих відправників, які не дотримуються належної “гігієни списку”. 

Краще розширюйте свою базу підписок органічно через спливаючі сповіщення, цільові сторінки сайту, спеціальні форми для збору адрес. 

Використовуйте double opt-in

Double opt-in – двохетапний процес перевірки електронної пошти. На першому етапі користувач підписується на розсилку на сайті. На другому йому на пошту надсилається лист з підтвердженням підписки.

Ця практика допоможе вам уникнути випадків шахрайства з електронною поштою, адже так ви зможете впевнитися, що підписники – реальні люди, зацікавлені у ваших розсилках. До того ж, буде менше скарг від клієнтів, що листи надходять без їхньої на те згоди.

Застосовуйте капчу

Ці звичні для нас завдання “Оберіть всі зображення з дорожніми знаками” чи “Введіть код” з картинки, на якій зображені нечіткі літери та цифри, відфільтровують роботів від реальних користувачів. Використовуйте капчу безпосередньо у формі підписки.

Очищайте свою базу

З часом все змінюється, тож лише правильного збору email-адрес може бути недостатньо. Намагайтесь періодично:

  1. Видаляти адреси, що падають у “bounced”.
  2. Позбавлятись старих емейлів, які показують низький рівень залученості (якщо ваші листи не відкривають 3 місяці й більше, грошей цей клієнт вам точно вже не принесе, а потрапити через нього в спам-базу шанси є).
  3. Завжди виконуйте прохання про відписку від ваших розсилок, інакше вас самостійно будуть додавати у спам. 

Перевірте, чи захищений ваш сервер

Якщо ви здійснюєте розсилку з власного серверу, а не за допомогою спеціальних сервісів, важливо переконатися, що на ньому немає шкідливих програм та ботів. Вони можуть без вашого відома перехопити поштовий домен або IP-адресу для надсилання фішингу чи спаму.

Так можна потрапити до спам-списку електронної пошти, нічого поганого при цьому не зробивши. Тому, справді, краще зайвий раз дізнатися, чи безпека вашого сервера знаходиться на високому рівні. 

Налаштуйте DKIM, SPF та DMARC-записи

За допомогою цих параметрів налаштування домену поштовики розуміють, що ви “чистий” відправник. Щоб мінімізувати шанси потрапляння до спам-бази, вам як власнику доменного імені потрібно покращити рівень довіри розсилок для поштових сервісів.

А для цього потрібно налаштувати спеціальні DNS-записи у форматі TXT-записів. Чому ці записи важливі для роботи вашої пошти, і як їх налаштувати, читайте у нашій статті

Слідкуйте за репутацією

Візьміть за звичку постійно моніторити свій домен/IP на знаходження у чорних списках. Зареєструйтесь в постмастері, щоб мати доступ до звітів відправки та відслідковуйте стан свого домену за допомогою спеціальних інструментів, про які ми говорили раніше: MXToolbox, MultiRBL.valli.org, DNSstuff, SPAMHaus.org та інших. 

Висновок

Як бачите, краще приділити час запобіганню проблеми потрапляння у спам-бази, ніж вирішувати питання вже з фактом вашого там знаходження. Однак, якщо ви все ж не оминули чорного списку, чимскоріш зв’язуйтесь з сервісом, виправляйте помилки та просіть, щоб вас видалили з нього. Є висока вірогідність, що вам таки підуть назустріч.